Kastrasjon

Kastrasjon hannkatt

Alle hannkatter som ikke skal brukes i avl bør kastreres. Dette gjør hannkatten mer stedbunden, den slåss mindre og pådrar seg færre skader. I tillegg reduseres luktproblem ved urinmarkering. Vi anbefaler kastrering av hannkatt fra 6 mnd alder eller minimum 3,5kg vekt. Katten leveres på klinikken om morgenen (0800-1000), og kan hentes etter arbeid (1600-1800) samme dag, evt etter avtale dersom dette ikke passer. Inngrepet utføres på en sikker måte, og til en konkurransedyktig pris.

Kastrasjon hunnkatt (tidligere kalt sterilisering)

Hunnkatter bør kastreres fremfor bruk av p-piller fordi disse ofte kan gi bivirkninger etter 2-3 års bruk (overvekt, sukkersyke, cyster/svulster i juret, abort/misdannelser og infeksjoner i kjønnsveiene). Inngrepet utføres på en sikker måte med overvåking av anestesidybde, bruk av smertestillende medisiner og oppløselig tråd i huden. Du slipper dermed å komme tilbake for å ta stingene eller å sette halskrage på katten. Katten leveres på klinikken om morgenen (0800-1000), og kan hentes etter arbeid (1600-1800) samme dag, evt etter avtale dersom dette ikke passer. Se for øvrig prislista.

Kastrasjon hannhund

Kastrasjon av hannhund kan for mange være et alternativ når atferdsmessige tiltak ikke fører fram for å dempe for stor aggressivitet og/eller kjønnsdrift. En eventuell kastrasjon utføres etter en innledende konsultasjon hvor vi vurderer hvor aktuell en slik behandling vil være for hunden din.
Inngrepet utføres på en sikker måte ved bruk av gassanestesi i kombinasjon med andre smertestillende medikamenter. Såret sys med oppløselig sytråd. Dette innebærer at du slipper å ta stingene, og at man normalt ikke trenger noe stell av såret. Krage er nødvendig første uka.

Kastrasjon tispe

Kastrasjon (sterilisering) av tispe utføres når det foreligger medisinske eller tungtveiende grunner til det. Snakk med oss om problemet, og vi hjelper deg gjerne med en vurdering.